Diskuse
Hledání

Nepřihlášený uživatel

Diskuze:Počítačová hra jako nedílná součást informační společnosti 

Jméno: e-mail:
Nadpis příspěvku:
Vlastní text:Používat HTML?


Ju... (Mikuláš, 17.01.05 23:10)

Souhlasím s Adamem. Získané znalosti zahrnují i instalaci všelijaké periferie a především hrabání se v autoexecu a configu, přidávání a ubírání ovladačů, hýbání se základní a rozšířenou pamětí a tak. Nebýt her, asi bych tohle nikdy nepotřeboval byť jen zkoušet :)

Re: Lepší ovládání počítače díky hrám (Necron, 14.01.05 19:14)

No já třeba jsem se naučil s počítačem zacházet (na rozdíl od Mikuláše :) kvůli Wordu (tedy v té době T602) a pak Excelu. Počítačové hry jsem začal hrát o dost pozdějš. Takže můžu říct, že mě toho dost naučily - v podstatě všechno kromě Wordu a Excelu (a pár dalších programů). Kvůli psaní tabulek není potřeba umět instalovat něco, odinstalovat něco, vypalovat něco (tím jsem asi tak shrnul svoje počítačové dovednosti :)

Joj :) (Mikuláš, 12.01.05 10:36)

O flustrubce zauvažuju, možná je to pro mojí specialisaci hodnotná investice...

Eststičnost - možná by se dalo prvotně uvažovat o estetice spoluvytváření vyprávění - jesli ten estetický zážitek nevzniká na základě toho, že subjekt (hráč) vlastně vytváří osobité umělecké dílo tím, jak hru hraje. Třeba u RPG by to mohlo platit. Pajďulák se courá po světě a hráč vlastně píše a zároveň prožívá román o něm. Pravda, samozřejmě se pohybuje v mezích světa tvořeného game-designerem, ale malíř má holt taky k disposici jenom plátno určité velikosti.
U grafiky bývá poslední dobou častá zvrhlá tendence se blížit co nejvíc realitě, což už se skoro nedá počítat do rámce estetických zážitků, umění tu rozhodně klesá na úroveň techné. Ne vždy, samozřejmě, jsou i hry výtvarně hodnotné. Namátkou třeba všechni díly Goblins byly dobře graficky "ujeté"...
A - nezapomínat na tvukovou složku! :)

Re: Porovnání počítačových her mezi sebou (Necron, 11.01.05 15:10)

Jsem laik, tak mi promiňte, že budu používat termíny, kterým úplně nerozumím :)

Kdybych měl porovnávat dvě počítačové hry, tak bych asi použil tyto kritéria:
hratelnost Jako míru snadnosti ovládání, přehlednosti, obtížnosti. Přijde mi, že hratelnost vůbec nesouvisí s interaktivitou a imerzí. Jistě tam nějaká korelace je - špatně hratelná hra mi zkazí zážitek ze hry, ale ty pojmy mi přijdou jiné.
estetičnost Tedy v mém chápání grafiku. Rozhodně bych ji nepodceňoval, počítačovou hru hodně hodnotím podle toho, jak vypadá.
reálnost Hra je pro mě tím lepší, čím jsou herní efekty reálnější (platí zejména pro stolní RPG, ale pro všechny počítačové hry také).
interaktivita Tu bych tady viděl jako míru míru komunikace herních "subjektů" (třeba postav, nestvůr ) s hráčem. Třeba v novějších startegiích vidím dole mrňavé panáčky, ale v okně mám detailní pohled na obličej jednotky, který se ideálně hýbe, mluví v podstatě mluví na mě, jako kdybych byl nějaký velitel. Takže třeba Warcraft II má daleko lepší interaktivitu než Homeworld II, protože v něm jen suchý hlas oznamuje: "Group 1 under enemy fire."
A ještě nějaká vlastnost udávající zajímavost příběhu, prostředí ve kterém se herní subjekty nacházejí tad. Jestli jsem to dobře pochopil, tak by to mohlo souviset s tou vaší "imerzí" :)

(Radost, 11.01.05 13:40)

a) zajděte si někdy plivnout na herce do Ungeltu. Tam nepotřebujete ani flustrubku, ba dokonce ani být přeborník v dálkovém plivání.
b) jo
c) ja.radost@email.cz
d) hm
e) :-)
až budu mít chvilku, napíšu něco obsáhlejšího

(Engeor, 10.01.05 23:46)

heh, z a) bylo pro mikuláše

píšu to po pár pivech (Engeor, 10.01.05 23:44)

Radosť>
a) máš mít flustrubku
b) správně, pisatelem příběhu v počítačové hře není game designer, tím je hráč. každý příběh je tím pádem jedinečný. pokud si game deisgner myslí, že je autorem příběhu, je to špatný game designer
c) dej mi email, něco ti pošlu
d) přiznám se, že jsem reagoval spíš na příspěvky ve fóru než na anotaci
e) nebýt her, točil bych teď filmy, protože počítače samy o sobě zase tak zábavné nejsou. je to jen nástroj. něco jako dláto a upřímě řečeno, pokud tě nerajcuje vůně čerstvého dřeva, tak z tebe truhlář nebude

Hm... (Mikuláš, 10.01.05 23:11)

Na otázku: Rozhodně jsem se jako prcek učil ovládat počítač spíš kvůli Indiana Jonesovi, Civilizaci a Syndicatu, než abych na něm dělal tabulky v Excelu, to rozhodně nemůžu popřít :) Postoj mi hry nezměnily, spíš byly první, co ho začalo budovat. Logicky - k počítači jsem se dostal prvně v "hravém" věku. Zajímavější by byl takový průzkum mezi staršími.

Estetika - nevím, nevím. Možná je to přídatný efekt, vezmi si, že první hry se hrály na diodách, další na kalkulačkách s takřka nulovými grafickými možnostmi, dneska had na mobiluním telefénu taky sotva někoho strhne svou estetickou funkcí. Byl bych s tím opa...opa...opicotrný. První je vždycky hra. Nehravá/nehratelná hra tě neudrží jenom svými estetickými kvalitami (rozhodně ne dlouho), ať už má grafickou či zvukovou stránku sebelepší. Zato dobrou textovku - i když ta může mít kvality literární (ač je obbvykle nemá :), tak řekněme raději hru v textovém módu, třeba ADOM - můžeš hrát i s neestetickým pípáním PCspeakeru.

Jindra: Činohra ND by si občas pár rajčat zasloužila, jen co je pravda. A včera jsem měl chuť plivat na HaDivadlo, ale bylo mi jich líto, když se táhli tu dálku z Brna (navíc jsem z balkónu nedoplivl).

(Radost, 10.01.05 15:44)

chlapci, tak vám děkuji za pěkné názory, i když poněkud off topic ;-)
add narativ: neupírám hře narativitu, snažím se spíš hru definovat jako zcela nový druh narativu, kde už nemá nad dílem a hlavně dynamickým rozvojem jeho narativu vládu imanentní autor ale samotný divák/hráč
add estetično: to je docela zásadní otázka, ale netýká se přímo mé práce. já naopak tvrdím, že stav mysli, do kterého se hráč dostává při hraní počítačové hry se dá definovat jako estetický postoj a myslím že je to záměrné. Existují dokonce hry, které jsou přímo "umělecké" - byl jsem dokonce na výstavě "módů" unrealu :-) a ten zbytek má značný potenciál k tomu, aby se estetickým objektem staly. Lidé se na hry dívají a inteagují s nimi, hodnotí jejich vlastnosti a jejich hraním se rozšiřuje jejich osobnostní potenicál (doufám)
pořád válčím mezi touhou pojímat to abstraktně, metodami estetiky a mediálních studií, ale obor mě stahuje k těm konkrétnějším datům atd.
a hlavně se musím zabývat těmi rozhraními, a to mě dostává k další otázce, na kterou by nemělo být nijak obtížné odpovědět: myslíte, že jste se díky počítačovým naučili lépe ovládat počítat a celkově nějak změnily váš postoj k informačním technologiím?
a druhá otázka: podle čeho si lidé vybírají "dobrou" počítačovou hru?

zas já, odkazy pro Radostě (Engeor, 10.01.05 10:18)

http://www.theesa.com/
Ve výročních zprávách bývají občas užitečné demografické souhrny.

http://www.gamasutra.com/
Něco pro sebe bys mohl najít v článcích o game designu.

http://www.elspa.com/
Totéž co ESA, ale pro Evropu. Obvykle shledávám tyto stránky méně užitečnými, ale něco k tématu se tam najde.

starší reakce >>
... pokud jste dočetli až sem, tak máte u Ferdy červený puntík
Zprávy z golfu