Diskuse
Hledání

Nepřihlášený uživatel

Diskuze:Kritika her na hrdiny 

Jméno: e-mail:
Nadpis příspěvku:
Vlastní text:Používat HTML?


díky webmasterovi a autorovi (Dalcor, 02.05.06 17:37)

Děkuji za umožnění přesunu textu do daného vlákna RPG Fóra. BTW tam se nespustilo ikviziční řízení :) jen se nad danou esjí diskutuje. Připouštím že jsem byl drsnej, ale esej je drsnější :)

Dalcor

Co takhle tu debatu přesunout? (Markus, 02.05.06 17:04)

Hele, lidi, co takhle se natvrdo přesunout na Fórum:
http://rpgforum.jinak.cz/

Necron: Díky za reakce a díky, že ses nenechal vyprovokovat počátečními "útoky". To už tak bývá, nejdřív se dva lidi na začátek rafnou, potom vychladnou a začnou si povídat rozumně, takže si z toho možná oba dva něco odnesou :)
(vím, o čem mluvím)

To není myšleno jako reklama. Ale na Fóru už se rozjela debata, a navíc se tam pohodlněji přispívá než sem. Vést dvě debaty na dvou místech se mi moc nelíbí.

Jo a taky přeju pěkný zbytek dne.
(To je dobrej nápad, takhle nakonec příspěvku si navzájem popřát. Strašně mi to zvedá náladu =))

Sorry (Dalcor, 02.05.06 15:34)

Omluvám s epsoledně jsem se nepodepsal, ale ještě jedna věc argumentuješ tu systémém pro LARPy, ale IMHO Larp je něco naprosto jiného než P'n'P RPG.

A to vlákno je zde> http://rpgforum.jinak.cz/viewtopic.php?t=1618&start=0

( anonym, 02.05.06 15:08)

Ale houby. Me třeba nevadí že se autor strefuje do D20 (třeba v matematickém modelu d20 má rpavdu ten není ideální), ale jde o to jak to dělá (typu globálního osočování všech RPG her) ale i lživými a z kontextu vytaženými informacemi. Ale více viz diskuzní vlákno na RPG Fóru.

(Radost, 02.05.06 12:52)

řekl bych že všem lidem z RPG fóra kteří kritizují tento článek jde hlavně o to, aby ukázali, že znají úplně nejvíc herních systémů, jejichž názvy si přečetli na stránkách zahraničních fanzinů a ani na okamžik se skutečně nezamysleli nad smyslem článku.
pokud si dovolím mluvit za autora, tak článek se nezabývá roleplayingem. článek nebere v potaz systémy, které autor neznal. mohl to zdůraznit jasněji, ale ! proboha ta reakce je naprosto neadekvátní. proklamace typu "když se neživíš jako herní kritik, nepiš herní kritiky" od lidí jako je Alnag, no, to mi příjde docela síla.
článek se primárně zabývá problematikou matematického modelování reality v některých rpg systémech a toto tématu se zhošťuje dovedně a dobře. jenomže holt hráči RPG nejsou asi v matematice moc silní, tak se radši rozhodnou zavalit to tu svými mimochodnými rozumy.
autorům těchto duchaplných sentencí bych doporučil aby alespoň projednou přečetli víc než jen nadpis.

Zaměření RPG her (Qualdezar, 02.05.06 09:51)

Je potřeba si uvědomit, že ne všechny RPG hry se zaměřují na simulaci reality. ano jsou tu takové, např. GURPS, ale jsou tu i jiné ajej jich mnoho. Některé se spíše zaměřují na vyváženost a zábavu ve smyslu, že hráči překonávají překážky a měli by vyhrát. Jistá reálnost se tu zachovává ale velkou roli tu hraje právě hratelnost a vyváženost. To by mohl být např. 1e DnD a třeba první Dračák. Potom zcela jinou kategorií jsou hry zaměřené primárně na příběh. Ty používají zcela jiné mechaniky. Ne mechaniky simulující realitu, ale mechaniky ''stimulující'' příběh (např.: většína indie RPG jako My live with master,..). Některé hry spadají na hranici, třeba zmiňované DnD je někde mezí tou první a druhou. To je potřeba si uvědomit předtím, než začneš hru hodnotit. Protože bys ji měl hodnotit z tohohle pohledu. Někteří hráči dávají přednost simulaci (jako třeba já), jiní ale potřebují jiné prvaidla a těm zase vyhovuje jiná hra.
A konečně, měl bys změnit ten název, jinak to bude provokovat plno hráčů, kteří nehrají ani DnD ani Drd.

A navštívit RPG fórum rozhodnědoporučuji :)

Naposledy (Tuk-Enek, 01.05.06 00:24)

jj, všichni jsou zvaní (http://rpgforum.jinak.cz).

Ono s tou reálností... nevim, třeba u takových X-manů by se snad ještě na nějakou tu reálnost odkazovat dalo... ale k jaké reálnosti se proboha chceš odkazovat třeba u Exalted (zkráceně a nepřesně - hack&slash řežba za bohy probíhající v takovém anime stylu, podobný Slayers. Jeden Exalt smete armádu smrtelníků, kteří jsou tam jen na komparz)?

ke GURPS - a co Ti brání změnit délku kola na dvě vteřiny? Modulárnost je ostatně základem GURPS.

Jinak se tu mějte hezky a kdyžtak na rpgfóru. Ahoj

... (Alnag, 30.04.06 10:06)

Když píšeš, že nic jinýho nebylo tak tím chceš zřejmě říct, že v místní speciálce SF&F nic nebylo. Ve skutečnosti samozřejmě existovaly RPG her desítky až stovky. Jen nebyly tak snadno dosažitelné.

D&D 3e je více méně druhá generace RPG... v 3.5e jsou jisté náznaky třetí generace. Do první generace lze zařadit třeba původní D&D z roku 1974. :-)) A hry z té doby - Chivalry and Sorcery, Traveller atd. První generace RPG se silně odkazuje k wargamingu, klíčové je stále ještě tahání figurek po taktických mapách.
Druhá generace RPG je taková ta známá klasika, zvyšuje se důraz na postavy a příběh. Třetí generace začíná stírat rozdíly mezi LARPem a RPG. A čtvrtá generace... no... uvidíme.

"hra nemusí být reálná" není příliš silná. Zahraj si Bunnies and Burrows (Králíky a nory), Superhrdiny, Komixáky nebo něco zcela odtrženého od reality a pochopíš, proč je naprosto absurdní se zabývat výpočty vzhledem k známému světu.

Mimochodem psát do tohohle blogu je poměrně málo komfortní. Jestli o tom chceš nějak důkladněji diskutovat (nebo i o dalších věcech týkajících se RPG) doporučuji zajít na RPG fórum (rpgforum.jinak.cz). :-)

(Nec-Ron, 30.04.06 00:11)

Mimochodem - přijeďte na Poklad Ztrachu. Nevím, jestli hrajete LARPy, ale pokud ne, tak je rozhodně dobrý si to vyzkoušet. A pokud jo, tak myslím, že ten náš systém je opravdu trochu jinde...

:) (Nec-Ron, 30.04.06 00:09)

To už je lepší :) Ty tři původní reakce mi přišly fakt trochu přehnaně útočný. Takže:

a) GURPS znám, není špatnej, ale má svý mouchy. Hodně věcí je nedořešenejch a třeba věc, že kolo trvá jednu vteřinu... Ale moc si ho nepamatuju a možná že nový verze udělaly pokrok.

b) Tu svojí hru jsem dělal v době, kdy nic jinýho neexistovalo, než GURPS, DnD, DrD a Shadowrun. Pár amatérskejch her, ale třeba D20 ještě nebyl. Bylo to vytvářený jako experiment a nechci se k tomu vracet. Smyslem bylo opravdu simulovat co nejpřesnějš realitu a pak vzorce zjednodušit na hranici použitelnosti.

c) Když je DnD druhá generace, tak co je proboha první???

d) Z toho mýho "článku" to skutečně mohlo vyznít tak, že mi jde hlavně o realičnost. Vůbec to tak ale není. Když vymýšlím pravidlo, jde mi především o tom, jakou zábavu z toho budou mít hráči. Teprve někde na konci se snažím věc definovat tak, aby byla co nejreálnější. Třeba nedávno jsem svůj LARP převed do stolního RPG. A udělal jsem to tak, aby pravidel bylo co nejmíň, hra co nejjednodušší. I když myslím, že realistická je dost. Ale až na posledním místě. Opět opakuju, že to mohlo vyznít jinak.

e) Věta "hra nemusí být reálná" mi přijde přeci jenom příliš silná. Realičnost ve hře je kvůli tomu, aby si člověk nemusel pamatovat herní mechanizmy. Aby nebyl rozpor mezi tím, jak by věci fungovaly skutečně a jak dopadnou ve hře. Typu: iniciativa, hraje hráč A, útočí úžasným mečem, půjčí ho hráči B, hraje hráč B, útočí tím úžasným mečem, půjčí hráči C... Ale chápu, jak to bylo myšleno.

f) Ty "vyprávěcí" systémy můžou bejt inspirující :)

g) Tohle není blog založenej na hrách. Tohle je blog o všem :) To znamená, že si tady člověk může dovolit napsat něco volně a nezvažovat přesně slovo od slova. I když odhaduju, že za těch, hm, 15 nebo tak let co RPG hraju a tvořím (byť ne až tak stolní RPG, ale LARPy) přeci jenom něco vím... :) Ale díky za kritiku, aspoň jsem se něco dozvěděl.

starší reakce >>
... pokud jste dočetli až sem, tak máte u Ferdy červený puntík
Zprávy z golfu