Diskuse
Hledání

Nepřihlášený uživatel

Diskuze:Počítačová hra jako nedílná součást informační společnosti 

Jméno: e-mail:
Nadpis příspěvku:
Vlastní text:Používat HTML?


to Radosť (Engeor, 10.01.05 10:07)

Jo a ještě jedna věc mě zaujala na anotaci a stále na to zapomínám. Ty upíráš počítačové hře sílu narace jen proto, že je interaktivní? Nebo jsem to nějak špatně pochopil?

(Engeor, 10.01.05 10:00)

To jsou samozřejmosti, velkou část z nich jsem, alespoň doufám, napsal a se zbytkem beze zbytku souhlasím.

Omlouvám se za osočování. To mě vážně mrzí. Pojď, spravíme si chuť a půjdem do divadla s pytlíkem pocornů do první řady. A nebo ještě líp! Vraťme divadlu původní feeling! Pojďme tam s košíkem shnilých rajčat a dejme ancáblu pocítit trochu té pravé nefalšované interakce.

A jinak to, proč jsem se začal vykecávat, bylo dané tím, že tvá první reakce na Radosťovu anotaci byla, že jsi mu doporučil srovnávat počítačovou hru a divadlo. Ani nevím jak mě napadlo to o tobě a divadle :-)

Re: (Mikuláš, 09.01.05 23:49)

Není tomu tak :) Rozhodně divadlo nestavím nad ostatní umělecké formy, film má nesporně možnosti které divadlo nemá, stejně jako výtvarná umění, hudba... Stejně jako má ale divadlo možnosti, které nemá film. Triviální příklady - loutkové divadlo pro děti. Když se herec ptá dětí, kde se schovává vlk a děti reagují. To je interakce. Když herec improvizuje na podněty publika. To je interakce. I jenom to, když herec vycítí v sále skvělou atmosféru a hraje líp než na unuděném zájezu. I to je interakce.
Terminologické drobnosti: film je srovnatelný s inscenací, s hrou je srovnatelný scénář, divadelní představení je srovnatelné s promítáním. Zatímco u filmu je jeden scénář, jeden film a promítání je směrem od plátna k lidem vždycky stejné (směrem od lidí k plátnu se pochopitelně reakce liší, stejně jako mezi lidmi), u divadla je jedna hra, jedna inscenace a představení pokaždé jiné, u pevně fixovaných kusů se liší méně, u volnějších víc, u totální improvisace až hanba.
Omlouvám se za off-topic odbočku, ale nemám rád, když mě někdo bezdůvodně osočuje z lásky k divadlu :D

(Engeor, 08.01.05 11:53)

Ano a totéž platí pro mobilní telefony :-). Jsem rád, že rozdíl mezi divadlem a kinem vidíme stejně. Problém je v tom, že srovnáváš divadlo s filmem a měl bys srovnávat divadlo s kinem. Jakémukoliv uměleckému dílu a tedy i filmu bude divák chybět. Imho je film srovnatelný s divadelní hrou (inscenovanou, bez ohledu na přítomnost diváka) a divadlo pak s kinem. A rozdíl je jen v bezprostřednosti zklamání herců. Celé mi to přijde o tom, že miluješ divadlo a jeho výjimečnost stavíš nad výjimečnost ostatních forem a tu imho nemá.

Divit... (Mikuláš, 07.01.05 20:05)

Jindra: Je to, samozřejmě, věc definice. Nicméně obyvkle se o divadle hovoří ve chvíli, kdy jedna skupina lidí něco předvádí a jiná se na to dívá. Když se nidko nedívá, nemůže být dívadlo. Jakkoliv to může být zábavná věc, obvykle se v takých případech mluví o arteterapii, zkoušení a tak.
Rozdíl mezi divadlem a filmem je ten, že když plivneš na plátno, nesleze a nepůjde ti rozbít čenich.
Radosť: Je otázka, jestli je součástí hry estetický (nebo kvasiestetický) zážitek. Podle mě minimálně, spíš nahodile a rozhodně na něm nestojí.
Rozhodně je počítačová hra zajímavá a poměrně nezvykle vyvážená kombinace Aley, Ilynxu, Agonu i Mimiker. joj, tenhle pohled by taky mohl přinést ledacos zajímavého. Proč nenavázat na klasiky :ú

(Engeor, 07.01.05 08:55)

Já abych pravdu řekl, tak jsem nikde neviděl definici hratelnosti, se kterou bych mohl stoprocentně souhlasit. To co jsi napsal mi zní spíš jako opis než jako definice. Něco jako neúplný seznam vnějších znaků hratelnosti. Hratelnost je výsostným znakem hry. Žádná jiná forma umění ji nemá. Imerze a interaktivita jiného druhu je vlastní třeba i tomu divadlu, ale o hratelnost se nejedná.

Jinak po přečtení anotace jsem nabyl dojmu, že chápeš interface více abstraktně, tak proto jsem začal s hratelností. Samozřejmě pokud ti jde o taková konkrétna jako je myš, tak asi není nutné se tím zabývat.

Nedaří se mi vymyslet, co ovlivnily hry a naopak. Tedy jistě, že neherní a herní programy, stejně jako počítačové hry a zařízení a postupy mimo informační svět mají spoustu společných znaků, ale nějak se nemůžu rozhodnout co bylo dřív.

Kromě toho zmiňovaného joysticku (letadlo -> hra -> mobily) je to třeba zobrazování informací o objektech přímo v prostředí (nadmořská výška stíhačky vs. počet životů bosse v diablu 2... ehm..) a tak.

ad divadlo:
Terry Pratchett by asi odpověděl, že divadlo bez diváka je pořád divadlo, akorát špatný divadlo, když na něj nikdo nepřišel a nebo tady někdo hrubě podcenil marketing.

A mě osobně přide, že se tu míchají pojmy definice a naplnění smyslu. I když jsem tomu co jste napsali Mikuláš i ty rozuměl velmi dobře, asi z vypěstovaného odporu k přeintelektualizovávání jednoduchých pojmů bych řekl, že divadlo je divadlo i bez diváka, akorád je to naprd. Jediný rozdíl mezi divadlem a filmem je v tom, že ten celuloid to prostě nesere, když na něj nikdo nepřijde. Definice se to netkne, to pouze smyslu ano.

(Radost, 06.01.05 15:34)

engeor: supr, díky moc. to téma je dost široké, to uznávám, ale chci ho zúžit. doufám, právě na to využití herních principů v rozhraních "normálních" programů, ale tu "hratelnost" bych rád využil k definici základních pojmů. Myslíš že interaktivita a imerze (jakože pohlcení hráče hrou, subjektivní qvasiestetický prožitek) nestačí na definici hratelnosti?

za ty dva odkazy děkuji, ale po pravdě řečeno mi o tohle "řízení her mozkovejma vlnama" vůbec nejde, protože tomu vůbec nerozumím, radší mám klasický interface myš, klávesnici a tak :-) myslíte že třeba počítačové hry ovlivnily vývoj těchto prostředků?
ad divadlo:
Mikuláš by asi opověděl, že věta "divadlo bez hlediště není divadlo" znamená, že pokud není přítomen divák, tak jde o jiný druh diskurzu než divadelní. Můž to být diskuze, může to být hra, ale ne divadelní. O divadlo by šlo pouze v případě, že by se nějaký z těch herců vyčlenil a jen se "díval". ale o to tu nejde

Re: (Mison, 06.01.05 13:06)

Engeor> good point

(Engeor, 05.01.05 19:01)

Tak jsem ti chtel radosti najti clanek o mozkovych implantatech (prakticky odzkousenych) a uz ho nejsem schopen najit. Po ceste jsem nasel jen toto:

http://www.gamedev.net/community/forums/topic.asp?topic_id=292270

http://www.gamedev.net/community/forums/topic.asp?topic_id=292277

Vubec ti to moc nezavidim, mas docela siroke tema :-)

Jinak bych nerekl, ze nevyznamnejsim znakem pocitacovych her je interface. Spis je to neco, cemu se rika "hratelnost". To v sobe pojem interaktivity (tedy to, k cemu je potreba ten interface) zahrnuje... je to asi jako kdybys rekl, ze nejvyznamnejsim znakem vejce je zloudek :-)

Mikulas> Takze ti herci, kdyz nemaji divaka se u toho hrani nemohou vubec bavit? Nic u toho neciti, jsou to jen stroje hrajici role, kterym da smysl az ten divak. Stejne jako tedy ten film je jen celuloid a smysl mu da az navstevnik kina?

vy jste tuntove :) (Mison, 05.01.05 12:48)

Radost jasne psal: "jaký software (ovládání) má očividnou inspiraci v nějaké počítačové hře".
Tzn. jaky software byl vyroben tak, ze jeho ovladani/prostredi/interface byl inspirovan pocitacovou hrou. Osobne me napada napr. ten lekarskej software, kterej meri a usmernuje mozkovou cinost u "nepozornych" deti (LDL). Je to vlastne takova pocitacova hra ovladana mozkovou cinnosti.
Jeste me napadaji ruzne trenazery (letecke, automobilove), ale tam to ovlivnovani probiha spis obracene :).

<< novější reakce           starší reakce >>
... pokud jste dočetli až sem, tak máte u Ferdy červený puntík
Zprávy z golfu