Diskuse
Hledání

Nepřihlášený uživatel

Diskuze:Pravda 2003 - kritika 

Jméno: e-mail:
Nadpis příspěvku:
Vlastní text:Používat HTML?


Pravda 200 (Lord Wang, 15.09.03 12:01)

Zdravim vsechny rozcilene i klidne lidicky. Predne musim ctenare upozornit, ze jsem letos na Pravde ke sve velke litosti chybel. Jenze: Pravda a jeji osud mi neni lhostejny a stejne tak mi neni lhostejna zla krev po jejim skonceni, i kdyby jen proto, ze to muze ovlivnit dalsi rocniky. Ale me mrzi nejen to, rovnez je mi lito, ze se timto zpusobem hadaji dospeli lide, ke kterym mam uctu a ktere mam rad i presto, ze je neznam nijak dobre. Na druhou stranu je treba rici, ze jsem rad ze takovato recenze a nasledna diskuze vznikla, protoze mi to alespon malinko poodhalilo Letosni pravdu.

Odpustte (predevsim Gendrim a Vlcku), ale ja si neodpustim par drobnych zastourani do teto diskuze.

Predevsim uznavam, ze do toho v podstate nemam co kecat, protoze jsem na Pravde nebyl, ale nebudu hodnotit organizacni stranku Pravdy, ale hlavne tuto diskuzi, ke ktere nepotrebuji zase tak moc vedet, jak to na Pravde probihalo.

Takze za prve:

Pokud jsem cetl dobre, asi ve druhem REcku padlo z Lopovych ust (prstu), ze uznava, ze s Gendrim a Vlckem mohl a mel probrat svoji kritiku osobne. Na druhou stranu mi jeho kritika pripada naprosto konstruktivni, v zadnem pripade prehnane hanliva nebo shazujici a hlavne na miste. Rikate, ze kritizovat umi kazdy. To je jasne. Ale ja sem toho nazoru, ze kritika, zakladajici se na pravde (na Pravde? :] ) podana timto zpusobem kritizovanym nejenze nijak neskodi, ba naopak jim dokonce pomaha si tyto nedostatky uvedomit, i kdyby s nimi nesouhlasili. Uvedomte si, ze radovi orgove, kteri pravdu primo nevymysleli a neudrzovali v chodu, kteri jen poskytli svoji pomoc pri realizovani, jsou z tohoto pohledu na stejne urovni jako hraci: jeli se na Pravdu bavit a maji pravo si na letosni rocnik udelat svuj (jakykoli) nazor. Maji ho i pravo prezentovat verejne, dokonce to je i dobre. Nadavat nekomu za to ze ma na Pravdu takovyto nazor a vyleze s nim na verejnost ukazuje spise na nej jako na zakomplexovaneho cloveka neschopneho snaset konstruktivni kritiku. Myslite si, ze se vas Lopo snazil ocernit, urazit, vysoupnout z pristi organizace Pravdy, ukazat vsem, jak jste neschopni apod. ? Nebo vam jen dokazat, jak byla uboha? Vas dlouholety pritel a spolupracovnik Lopo? Proc by proboha neco takoveho delal? (Tedy, ja se ho neptal, jestli mu o nekterou z vyse uvedenych veci neslo, a pokud ano, velice se vsem omlouvam.)

Za druhe:

Jak nekdo trefne poznamenal, Lopova kritika mela za cil vyvolat ohlasy a zjistit, zda ma nekdo nazor jiny ci stejny. Myslim si totez. Nevim do jake miry to bylo tak jak rika Lopo, ale minimalne Lopovi to chybelo k dokonle Pravde. A timto zpusobem lze zjistit, jestli totez chybelo i nekomu jinemu. Jak jinak chcete zjistit, co by se dalo zlepsit? Ze by to lide rikali primo vam? Kolik lidi na vas ma telefon nebo mail? Kolika lidem se chce psat se s sahodlouhym mailem, utracet penize za dlouhe telefonaty nebo za vami jezdit jen proto, aby vam rekl v cem ho Pravda stvala? Takhle staci napsat "jo sohulasim s Lopem v tom a tom, v tomhle ne,  tohle si myslim ze bylo dobry, este mi vadi tohle ale jinak super" a je to.

Za treti:

Jaky ma smysl nekoho kvuli jeho nazoru ci zpusobu jeho prezentace posilat do ruznych zakouti lidskeho tela? Stejne uz je to venku, ale pokud te to preci jen stve (i kdyz nechapu proc), ceho dosahnes tim posilanim? Nevim, proc jste, Vlcku a Gendrim, tak nepristupni cizim nazorum, ktere odporuji vasim. Pokud to budete delat priste zase, bud je muzete akceptovat nebo nemusite, lidi stejne prijedou, ale delate to pro ne, ne? Jisteze to delate i pro sebe, ale vy se bavite jen pokud se bavi ostatni (doufam), a delate to i proto, aby se bavili i takovi jako Lopo nebo ja a Mysak. Ja vam tenkrat na PP taky jen rikal jak by se mi to libilo vic, netrval jsem na tom, abyste to tak delali. Ale pokud vam to nerekneme, nebudete to vedet a tim padem to nebudete moci ani prijmout, ani zavrhnout. Oboje je naprosto v poradku, ale bez tech informaci by to neslo.

Za ctvrte:

Omlovam se vam za tento post, muzete me poslat za Lopem, ale me je proste smutno z cele teto kauzy a nechce se mi jen tak sedet a prihlizet, jak kvuli tomu zanika Pravda nebo se hrouti vase krasne pratelstvi s Lopem ci jinymi. Beze me se Pravda obejde, ale bez nekterych lidi (nemyslim jen Lopa, ale i vas, Zdenala atd. atd. atd.) by nebyla uplna. Nekteri si treba mysli ze bez Kralickovy hospody to nebylo ono...

No uz vas nebudu unavovat a prudit, aspon mate vice informaci...nalozte s nimi dle libosti.

 

Tesim se na dalsi Pravdu, doufam ze bude a ze ja tam budu. Mejte se vsichn i pekne a ja doufam, ze se nekde uvidime a ze si spolu popovidame.

Zdravi Lord Wang

Re: (Lopo, 15.09.03 02:39)

Souhlasim s Tebou ve dvou zasadnich vecech:
1. Doufam, ze tyto prispevky povedou k ponauceni se a ze Pravda tedy bude jeste lepsi. A o tom ten clanek mel byt a doufam, ze ho tak vetsina organizatoru pochopila.
2. Pripoustim, ze jsem mel s vami probrat obsah clanku, nez vysel. Neudelal jsem to a byla to, zda se, chyba.

Re: tak to jdi do prdele Lopo (Lopo, 15.09.03 02:07)

Verim, ze to co tu ctu, je psano bezprostredne po precteni, a tedy se tim nenecham unest.
Opravdu jsem se snazil o konstruktivni kritiku a cekal jsem, ze zde probereme, co se da delat lepe a ze se vyhneme emocim.
Nevim kolik ti za prvni tyden prislo ohlasu ci hodnoceni, ale myslim si, ze malokdo ma takovou naturu rict tyhle veci nahlas.
Me samotneho zpetna vazba vzdycky hodne zajimala a snazil jsem se ji z lidi dostat. Zeptej se Dusana kolik casu jsme stravili nad tim, kdyz mi zkritizoval Berusku II.
Nemam pocit, ze bych Pravdu urazel a presto ze jsem na ni nestravil tolik casu jako vy, taky jsem ji letos dal kus sebe.

(Gendrim, 14.09.03 22:15)

Vážím si vašich názorů a děkuju vám za ně. Chápu totiž, že je sem předkládáte proto, aby Pravda příště byla lepší (pokud ovšem bude, protože ne každý má sílu dělat akci těchto rozměrů jen proto, aby mu nejlepší přátelé potom vyčíslili, jak byla ubohá).


Důležité je pochopit, že význam Vlčkova a mého přízpěvku nebyl v tom, co bylo v článku napsáno. Šlo o to, jak a kde to bylo napsáno.
Vídali jsme se s Lopem dost často na to, aby mi do očí mohl říct svůj názor na letošní Pravdu. Dokonce jsme tímto tématem strávili několik hodin a tehdy se Lopo nevyjádřil nijak záporně. Proč, to je otázka jeho svědomí.

Dát veřejně na net kritiku tohoto rázu může pouze velký nepřítel, nebo zakomplexovaný egoista, který potřebuje, aby jej někdo obdivoval za tak "statečně řečené" názory.

Pokud snad měl být článek předmětem diskuse, mohl být napsán do pravdovské diskuse. Možná by bývalo bylo fér, kdyby o obsahu článku nejdříve autor pohovořil s námi.

Nechci a nebudu se zde vyjadřovat k jednotlivým problematikám, jen jsem vám chtěla vysvětlit naši reakci. Pokud by někdo měl zájem si o Pravdě zpětně pohovořit, jsem tomu otevřena. Dokonce jsme plánovali jakousi after party, takže vám dám případně vědět.

Mych par pripominek (Lami, 14.09.03 16:28)

Trochu se vyjadrim k Lopovym pripominkam a k vasim reakcim na ne.

Trochu mimo kontext napisu hned na zacatek to, co by melo byt uz na konci: Tento clanek mel byt podnetem k diskusi nad konkretnima vecma (tj. ke ziskani navrhu, jak to resit jinak), ne k flamewaru, ktery vyvolal.

Kdyz jsme si s Lopem povidali o Pravde, kde prislo na pretres priblizne totez, co tady je, taky jsem mu rekl, ze stezovat si umi kazdy, ale konkretni navrhy rekne malokdo. Nebo pojato spis trochu jinak - ze je neco spatne dokaze rict kazdy, ale lepe to udelat, to je jina. A ted jedna otazka - kdo z vas byl na Berusce II.? Pro ty kdo nebyli - vikendova (3 dny) hra zpracovana formou plnohodnotneho sveta. A pripravena byla vyrazne lepe. Takze pokud do toho ma kdo co kecat, tak je to Lopo. Myslim, ze se muzeme vyhnout flamewarum kolem irelevantnich veci, jako kolik her ze udelal, ze vikendovka je kratsi atd.

No ted ke konkretnim pripominkam. Rozdelim je na 2 kategorie: nazorove (napr. debata kolem nocnich questu) a organizacni (vse ostatni).

K nazorovym:
Nocni questy: Mam stejny nazor, nemely by byt tak masove. Tim myslim mene lidi na quest, nebo mene questu. Ja si osobne myslim, ze by melo byt splneno oboje, ale slo by udelat 5 questu, kazdy pro 1/5 lidi (neberte cisla konkretne, jde o princip). Na Pravde bych udelal 2 velke questy (vzor byl genialni, otevirani bourneho stitu se mi take moc libilo).
Cechy: Mely by byt, at se deje co se deje. Ztrati se s nima dost casu, ale to se takhle dlouhe hry netyka (pro rejpaly - o zdanlivem konfliktu tohoto nazoru s casovymi skluzy vim a pokud nekdo bude chtit vysvetlit, proc to nepovazuji za konflikt, nekde v hospode se o tom muzem pobavit). Cechy jako takove jsou v jistem dusledku jako mala Pravda uvnitr Pravdy. Na hry jezdime nejen abychom pomlatili par organizatoru, ale je to hodne o kolektivu lidi. Lidi ze skupinky vetsinou znate, ale vytvoreni mensi skupinky se spolecnymi zajmy vytvori dalsi vazby v kolektivu (vsichni hraci na Pravde je prilis velka skupina na to, aby to slo - kdo byl v hospode ve vice jak 15 lidech vi, o cem mluvim).

Organizacni pripominky:
Casove skluzy: Byly, jsou a budou. Ale daji se hodne ovlivnit. Konkretne: Posledni(?) den hry, dopoledni quest (Vsemel Vseumel a jeho banda, nahodou jsem ho hral tak vim o pohybu hracu). Nedal se stihnout a ja jsem nebyl sam, kdo to rikal na rannim briefingu. Uprostred se musely zmenit "pravidla" questu. Problematicke body: Informacni body byly uplne na druhem konci mapy a hraci je museli navstivit prvni (to se potom menilo). Presun casti "zruseneho" nocniho questu na zacatek dne (to rozhodne volny cas neprida, to byla FAKT blbost).
Ale obecne - casove skluzy bych tolik nekomentoval.

Priprava: Hotove materialy a podobne. To se ponekud podcenilo. A to je vec, ktera se da zvladnout. Nemam co bych k tomu dalsiho dodal. Jsem pouhy radovy organizator, takze nemuzu komentovat veci ze zakulisi pripravy Pravdy. Ale za stejnou vec jsem jiz nadaval Lopovi po (behem) Berusky 1.

Nevyuziti potencialu aneb Spatne rizeni: Ano, take by to slo zlepsit. Ne kazdy to umi, to je fakt. Ono nakonec ani nemusi byt tolik potreba (krome bezne organizace radovych priser a tak dale). Hodne se da dohnat predbeznou pripravou, ale je to hodne narocne (napr. sepsat pro kazdou klicovou postavu (skupinu postav) dokument, opet ponecham prostor pro diskusi treba v hospode). Jen ke Xirkanove poznamce: lepsi vyuziti by nebylo potreba, pokud by vse fungovalo, jak melo. Ale to nefungovalo (protoze predchozi bod), takze se temer nutne muselo pouzit "riskantni dynamicke rizeni".

Oficialni ukonceni: Ja mu neprikladam takovy duraz, neuvedomuji si pripadne nasledky, cili z me strany no comment.

Jeste muj osobni dojem z cele hry. Me se to libilo, dobre jsem si zasermoval i zahral, preze vsechny problemy. Pro me je celkovy dojem opravdu PREVAZNE kladny.
Ale me o nic neslo - ja byl radovy organizator. Ja jsem nemel moznost ovlivnovat navrh hry, takze k nemu nemam vztah. Ani organizacni veci. A jsem si 100% jist, ze behem pripravy Lopo pouze nesedel a nepindal. Mozna to chtelo ho vice poslouchat. Je spatne zjistit, ze se pokazi veci, na ktere upozornuji uz predem a se kteryma nikdo nic nedela.

Takze doporucuji schovat zbrane, sebrat lidi, kteri k tomu maji co rict a vyrazit do hospody. Ne se hadat, co bylo spatne, ale resit, jak to udelat priste. V klidu, rok pred dalsi pravdou, kdy se nemusi stihat zadne terminy.

Xirkan (Shpunt, 14.09.03 10:05)

Predne je potreba zduraznit, ze at je jakakoliv hra jakkoliv dobra, najdou se v ni vetsi nebo mensi chyby a bylo by hloupy je ignorovat.

Souhlasim s tim, co pise Xirkan, myslim, ze ma pravdu.

Pokud se ma v budoucnosti cokoliv zlepsovat, tak to pujde leda tezko, pokud bude panovat takovahle nalada.

Pár postřehů... (Xirkan, 14.09.03 01:25)

Ačkoliv to tady na můj vkus trochu moc vře, přidám také pár postřehů. Přinejmenším částečně jsem jako org byl na všech Pravdách, ovšem nikdy jsem se (bohužel?) nepodílel na jejich přípravě, takže mám relativně nestranný pohled.
Co mě na letošní Pravdě zaujalo, byla IMHO fakt dobrá příprava. Předem byly hotové i věci, které se dřív dělaly na místě. I tak se sice párkrát brífink dost nezdravě protáhl, nicméně některé věci se prostě předem vyřešit nedají.
Časové skluzy?? Ty jsou přece všude... Teorie je hezká věc, ale v praxi nic nejde přesně tak, jak mělo. Navíc mi připadá, že největší skluz byl způsoben deštěm v noci, takže se noční quest musel hrát ráno, a pak už to prostě jen rostlo. Opravdu těžko lze někoho vinit za nepřízeň počasí v nevhodnou chvíli a za to, že hráči nechtěli do toho deště jít. Pokud vím, tak organizátoři by bývali šli.
A noční questy? No...většina (snad až na jeden) jich nevyžadovala až tak moc organizátorů, takže ti, kdo to potřebovali, se vyspat mohli, popřípadě se to dalo střídat. Pokud jde o účast - noční quest pro hodně lidí je každopádně komplikace. Představte si například, kdyby se v sobotu rozhodlo vzorem projít třeba třicet hráčů. Jenže jaká je alternativa? Účast "za odměnu," za úspěchy v denním questu? Na tom něco je, jenže na druhou stranu tak dost hráčů přijde o někdy velice hezké zážitky, a navíc problém počtu se zcela neřeší (přes den mohou uspět všichni a jsme zase tam kde jsme byli). Tady už narážíme na věčný rozpor takovýchto her (a to už nesouvisí konkrétně s nočními questy) - snažíme se napodobit realitu, ale zároveň se snažíme si hrát. To si dost odporuje, život není hra, život je mrcha. Napodobíme-li věrně tu mrchu, bude to pro leckoho nepříjemné a dobré zážitky budou mít jen někteří, ti silní a/nebo šťastní. Což dost dobře nejde. Opakem je snažit se maximálně o blaho hráčů i za cenu výrazného narušení reálnosti. Letos jsem měl pocit, že se Pravda přiklonila výrazně ke druhé možnosti. Upřímně řečeno, míra ochrany blaha hráčů, nebo spíš pozitivity zážitků reálných lidí, mě letos trochu zarážela. V tomhle musím souhlasit s Lopem, že trocha soutěživosti a strachu o život na takovou hru patří. Ba dokonce to může zážitky ještě zlepšit. Otázka je jaká je vhodná míra, a není to otázka lehká. (BTW všiml si někdo, kolik procent hráčů skutečně nosilo tu bílou pásku (non-PvP mode)? Nestačil jsem to zaregistrovat, ale docela by mě to zajímalo...)
Když už jsem se zmínil o procházení vzorem, nemohu si odpustit dodat, že to byl jeden z nejhezčích závěrů hry, které jsem zažil. Atmosféra se skutečně podařila a technické provedení bylo výborné. Na něco takového se fakt nezapomíná... :-)
Nevyužitý potenciál?? Faktem je, že letos byla neuvěřitelná spousta organizátorů. Málokdy se stane, že je k dispozici více lidí, než je podle scénáře potřeba. Možná se to opravdu dalo využít lépe, možná ne, ale každopádně 1.) lepší než to takhle konstatovat by bylo říci, co se mělo udělat jinak, a nejlépe i jak; a 2) jelo se podle scénáře. "Lepší" využití zdrojů by předpokládalo změny podle aktuální situace, a to je riskantní - a náročné, i časově. A naplánovat to lepší využití předem nešlo, protože těžko mohl někdo vědět, že opravdu přijede tolik organizátorů.
A atmosféra... Jestli jsem to správně pochopil, naráží Lopo na to, že si hráči nehráli tolik, jak mohli; že hráli jen když byli mimo hrad, tedy v jakési "pracovní době." Fakt nemohu zasvěceně tvrdit, jak to skutečně bylo, ale nikdo učený z nebe nespadl a noví hráči se to musí nejdřív naučit. A to chce čas (a praxi). Večer je ovšem problém neexistence hospody - věc zhusta probíraná předem, při a asi i potom. Sice si myslím, že bavit by se lidé měli umět i bez lihu, ale řekl bych, že kdyby tam ten líh byl, "žila" by Pravda večer mnohem více, a právě to docela chybělo (ačkoliv zrovna já jsem nikdy nepatřil k těm, kdo si tohoto "života" hojně užívali, spíš jsem si "užíval" jen hluku z toho vzešlého). Jenže to má i špatné stránky - jednak provozní problémy a jednak záležitost večerky. Dost jsem o tom přemýšlel a nepřišel jsem na univerzálně vyhovující řešení - a nepřísluší mi tedy ani tvrdit, zda bylo lepší, když hospoda byla, nebo když nebyla.
Že se nestihlo oficiální ukončení byla opravdu docela škoda. Jenže co se s tím dalo dělat? V sobotu večer se to zkrátka moc protáhlo - ale stálo to za to - a než v neděli všichni vstali, byla půlka lidí pryč.
Každopádně za Pravdu díky a doufám, že příště bude zase a ještě lepší. Protože vždycky je co vylepšovat. Jen to chce trochu diplomacie :-)

Tak je pravda ve víně nebo je Pravda v ... :-)? (Meigr, 14.09.03 00:19)

Ehm, předem upozorňuji, že jsem nebyl na akci. Ale to mi nezabraňuje, abych si do Vás (answ 12.9.) nezasolil. Četl jsem článek o Pravdě a opravdu nevím, kterou nohou jste ráno vstávali. Nebo že by vám nesedla večeře? Hm? Trocha kritiky nikoho nezabije, svoboda slova myslím v Čechách je a při bližším prozkoumání jsem nalezl i několik podnětů pro další Pravdu. Víte co? Nadávat umí taky každý. Doporučuji tomu W ať si proplachuje tlamu někde jinde. Nebo pokud musí, ať to řeší e-mailem. Vůbec by mě zajímalo, esli byli nějaké další "recenze" než je ta Lopova. Myslím klady a zápory někoho jiného. Třeba i osobní rozhovor stylu "Hele, dobrý, ale chce to něco víc." nebo "Fakt supr, bude další?" nebo "Hmm, pěkná akce. Tak zase za rok.". Směřuji k myšlence dne. Kdyby se Lopo neozval, udělal by to někdo jiný? Taky byste ho vyfa....? Anebo by se za rok konala další Pravda a ... třeba lepší, třeba horší? :-)

Nebyl bych to chlap, abych minul zenu jen tak. Promin Gendrimko, ale tvuj prispevek do diskuse mi prijde dost vnivec. Asi tak jako tento muj druhy odstavec. Ten stoji taky za kulovy. Nic nereknu, jen se zamracim, uronim slzu a pujdu na kutě.

Jinak tu sou fakt pěkný fotky. A to jich je v Pekle ještě hafo :-)

 

(w, 12.09.03 22:17)

Stačilo jenom trochu úcty. Tohle mi fakt ublížilo.

tak to jdi do prdele Lopo (wolfik, 12.09.03 22:14)

Už s tebou nehodlám polemizovat o tom, co hráče baví a co ne, jestli se jim líbily noční questy nebo ty denní. Už s tebou asi vůbec o Pravdě nehodlám polemizovat. Dost mě mrzí, že tvůj subjektivní názor je takhle negativní. Přál jsem si, aby se tam všichni bavili. Tohle je fakt síla. Ač, přiznej si to, jsi na přípravě udělal téměř HOVNO, odvažuješ se tu odsuzovat a posuzovat, co jsme mohli udělat lépe. Ano, neběželo vše jak jsme chtěli. Ne, nemusel ses vyčerpávat, nemusel jsi chodit na noční questy!!! Ano, hra se protahovala, ne, cechy se vám tam nevešly, nezvládli jste ani hráčům vysvětlit pravidla "fatalu".

Někde tady v tom článku se fláká velkej mindrák a na ten si dej pozor, začni s ním něco dělat. Nečekal jsem za letošní Pravdu ovace ani dopis chvály, stačilo by jenom neurážet tu dobrou myšlenku a desítky člověkohodin všech, kteří na Pravdu nesrali a snažili se ze všech sil.

Tento komentář píšu v návalu lítosti smíšené se zlosti, ale na všem, co jsem napsal, trvám. Ještě si neodpustím jednu "moudrou větu": Po bitvě je každý generál!

PS: ještě jednou: di do prdele. Hm bane, to už by bylo trapný, na to PS zapomeň pls!

<< novější reakce           starší reakce >>
... pokud jste dočetli až sem, tak máte u Ferdy červený puntík
Zprávy z golfu