Hledání
Archiv
Další články z rubriky
Kontakt

Hvelgerm - hodnocení

Jak už to tak chodí, když má člověk úplně nejmíň času, tak se mu chce dělat všechno, jen ne to, co dělat má. Takže se mu chce třeba psát recenzi na Hvelgerm…
Hvelgerm je hra, která nahradila Lakárii. Jedná se však o něco úplně jiného. Hvelgerm je klasický ucelený fantasy svět, ve kterém vedle sebe žije několik ras a národů. Jak to tedy dopadlo? Souhrnně na první pohled těžko povědět. Zkusím tedy popsat pozitivní a negativní stránky zvlášť.

Fotogalerie k článku

Pozitivní stránky

SVĚT

Hvelgerm Hvelgerm je skutečně naprosto úchvatný svět. Neuvěřitelně rozmanitý, plný příběhů, vzájemně propletených vazeb a především originality a jedinečnosti. Je to hlavně „čistý“ svět – svět, který má určitou atmosféru a nejsou v něm prvky, které se tam nehodí (ve většině světů můžete potkat téměř cokoliv, což má za následek celkovou „rozplizlost“ světa).

Hvelgerm je také plánován na více let a je to na něm vidět. Zde se objevily legendy a záhady, které se rozluští třeba až za několik roků. I to dává světu velikou realičnost.

RASY

Každý národ (rasa) je naprosto jiný – nejenže jeho příslušníci jinak vypadají, ale mají jiné příběhy, jinou filosofii, jiné náboženství a v neposlední řadě i jiná pravidla. Národy jsou zpracovány skutečně neuvěřitelně detailně a precizně.

Zvlášť bych chtěl vyzdvihnout náboženství jednotlivých ras. Způsob uctívání a chápání bohů je naprosto dokonale vymyšlen a zcela unikátní – oběti bohům u horalů, rozjímání a liturgické obřady u lidí, svaté pouti u nomádů, vztah k duším u elfů, strážení prastarých tradic u trpaslíků… A i pravidla jsou skutečně úplně jiná. Nemají společného naprosto nic.

Systém vlády mi také učaroval svojí jedinečností u každé strany. Lidská byrokracie a šlechtické intriky, horalské vzájemné soutěžení, trpasličí poměřování majetku (byť údajně příliš nefungovalo) atd.

Azrik určil dobře známé rasy a národy, což mělo za následek, že každý dobře chápal jak má být oblečen a jak se má chovat. Já bych národy jako nomádi či horalové nikdy nezaváděl, ale byl to dobrý tah.

Dojmem propracovanosti světa také působila přítomnost (byť vzdálená) ne-hráčských ras: Tchingů, skavenů atd. Opět i tyto rasy byly propracovány a když to vyplynulo ze situace, objevily se na scéně.

ÚKOLY A DĚJ

Každá rasy měla mnoho úkolů, které vyplývaly z legend nebo z dění kolem. Nebyla však do nich nijak násilně nucena. Možností co dělat bylo tolik, že rozhodně nešlo všechno stihnout.

SPOLUPRÁCE ORGANIZÁTORŮ

Každá rasa měla svého organizátora, který se o nic staral a věděl všechny potřebné informace. To bylo veliké plus. Také sytém, že hráč si mohl vymyslet cokoliv, zpravil o tom organizátory a ti danou věc v potřebnou dobu zařídili, byl výtečný.

HORY A JINÉ NÁPADY

Ve hře bylo několik svěžích nápadů, jako pro nás horaly především metoda šplhání na hory. To byly jedny z nejzajímavějších zážitků, byť veškerý přínos činil dvě mrtvoly.

FUNGOVÁNÍ MĚST A DESKY MĚST

To, že každé město mělo svoji desku s nápisem, místem pro domy, nástěnkou pro šeptandu atd. dalo městům skutečně jinou dimenzi. Je dobré, že existovaly takovéhle strategické body, které plodily suroviny a o které šlo bojovat.

KOSTÝMY NESTVŮR

Nestvůr nebylo mnoho, ale když už se objevily, tak vypadaly výborně. Stačí vzpomenout medúzu, krakena či Tchingské válečníky.

Hvelgerm

Negativní stránky

SROVNATELNOST S LAKÁRIÍ

Tento bod nedokáži pořádně posoudit, protože jsem na Lakárii nikdy nebyl. Ale zvlášť pro ty, kteří byli minulý rok v posádce Červeného trpaslíka, musel být Hvelgerm podstatně horším herním zážitkem.

OBCHODNICKÁ PRAVIDLA

Skutečně ekonomika, výroba surovin a předmětů byla zbytečně složitá a měla příliš komplikovaná pravidla. Je pravda, že jsme se jí asi nemuseli věnovat tolik a stejně bychom přežili, ale… Věřím, že to byl ten nejvíce negativní efekt celé hry. Člověk strávil celé hodiny přendáváním papírků z místa na místo a vyplňováním deníků kolik čeho vyrobil. Každopádně Azrik slíbil, že se to zjednoduší.

OBECNÁ PRAVIDLA

Pravidla pro boj a ostatní ne-ekonomické aktivity docela fungovala, ale mohla být opět podstatně jednodušší. Především množství časových údajů (jak dlouho co trvá, jak dlouho se co aktivuje, kolikrát je možné co použít…). Tento systém by šlo unifikovat a tím pádem zjistit jeho zapamatovatelnost (a v neposlední řadě by se pak pravidla lépe psala).

U pravidel bylo avizováno, že hra je pro zkušené hráče a systém se nesnaží vykrýt mezery, takže fakt, že tam mezery byly nelze hodnotit nijak negativně. Myslím, že se vyskytl jen jeden člověk, který je zneužíval.

BOJ O MĚSTA

Systém byl koncipován tak, aby bylo velice těžké jednu stranu porazit. To by vůbec nemělo být cílem hry. Způsob řešení pomocí bitev s povinně vyrovnaným počtem válečníků, nemožnost rychlých přepadů atd. mi však přišel příliš „imaginární“ (nenapadá mě vhodnější slovo). Všechny boje fungovaly v podstatě jako turnaj a ne jako boj. Kdyby místo toho měli obránci nějaké bonusy…

IMAGINÁRNÍ TERÉNY

Ve hře existovalo mnoho druhů imaginárních terénů. Tvořily přirozenou překážku pro pohyb cizinců a byly vcelku citlivě zasazeny do míst, kde i reálný terén odpovídal (hory mezi balvany, les do lesa, moře na louky atd.). Byly však dost špatně značeny (chápu že na to asi nebylo více času) a pohyb v nich byl zbytečně náročný (při každém vstupu do hor několik minut čekat než mohu jít dál).

Neutrální stránky

CVIČENÍ

Vždy, když postava vykonávala nějakou fyzicky náročnou činnost, tak musel i hráč cvič. Tato myšlenka je zajímavá a také zdraví prospěšná  Mohlo ale být tělocviku o něco méně nebo dát cvičení spíše jako jakýsi bonus (např. omezit fyzické činnosti dobou výkonu, ale stanovit, že když někdo bude cvičit, může je provádět déle…). Každopádně u ne-ekonomických činností jako lezení na hory bylo cvičení rozhodně pozitivní.

Hvelgerm

Necron & Leto

Dřevárny | datum06.09.05 | 3758x | Poslat e-mailem

Diskuze:Hvelgerm - hodnocení

... pokud jste dočetli až sem, tak máte u Ferdy červený puntík
Zprávy z golfu